Koronavirus a svět e-commerce
Kvůli pandemii se kupní síla vychýlila z normálu a ovlivnila v mnoha segmentech návštěvnost, tržby, ale i chod celých firem. Některé firmy nestíhají, jiné naopak nemají do čeho píchnout a čekají, co bude dál. Nevíte, jak v této chvíli postupovat a jak nastavit váš byznys?

Vývoj koronavirové infekce v čase
- listopad 2019 - první nakažení byli zaznamenáni v čísnkém Wu-chanu. Odtud se nákaza rychle rozšířila do dalších čínských měst, států a nakonec do celého světa
- únor 2020 - nakažení virusem byli již na všech kontinentech kromě Antarktidy
- 1. březen 2020 - hlášen první nakažený v České republice
- 10. březen 2020 - Itálie vyhlašuje karanténu
- 16. březen 2020 - Česká republika vyhlašuje karanténu
Vývoj nákupního chování
Po Vánocích a lednovém výprodeji jsou měsíce únor a březen za normálního stavu měsíce, kdy dochází k útlumu prodeje. Letos to kvůli vyjímečné situaci neplatí a čísla v některých segmentech překonávají i vánoční sezonu. Pokud byli na nečekané navýšení prodejci připraveni, můžou si pogratulovat. V opačném případě nečekané navýšení objednávek mohlo způsobit i jisté problémy.
Ochranné pomůcky a dezinfekce
Občany nejen České republiky zachvátila panika a nákupní šílenství. Z obchodů zmizely dezinfekce a pomůcky na ochranu dýchacích cest. Ze dne na den se staly nedostatkovým zbožím. Tržby za prodej dezinfekcí se meziročně zvýšil o více jak 4000%.
Cestovní ruch
Největší propad zaznamenala oblast cestovního ruchu. Cestování bylo nejprve omezeno, následně zakázáno. Není zájem o zájezdy a ani služby s nimi spojenými. Klienti cestovních kanceláří, kteří mají předem zakoupené zájezdy je chtějí zrušit.
Segmenty, které zůstaly beze změn
Dobrým příkladem segmentu, který zůstal bez výraznějších změn je dům a zahrada. Jaro je tady a nastává čas úprav a výsadby. Začínají se realizace úprav zahrad, opravy domů a jeho okolí bez ohledu na koronavirus a nouzový stav.
Jak na situaci reagovat
Objednávání služeb či nákupy se kvůli nouzovému stavu, karanténě a obavám z nákazy přesouvají takřka výhradně do on-line světa. Mnozí obchodníci na to pružně reagují a upravují svoje služby. Nabízí dopravu zdarma, doručují zásilky za dveře bytů, vyžadují bezkontaktní platby a zaměřují se na digitalizaci svých služeb. Zde je několik tipů, jak danou situaci zvládnout.
1. Zaměřte se více na on-line
Museli jste zavřít kamennou prodejnu? Zaměřte se více na e-shop. Nabídněte zákazníkům on-line i to, co máte běžně jen v kamenné prodejně. Pokud nabízíte školení nebo konzultace, nahraďte osobní setkání on-line streamem.
2. Přizpůsobte své služby
Reagujte rychle na chování zákazníků k nově vzniklé situaci. Nabídněte zákazníkům dopravu zdarma, nabídněte možnost bezkontaktního doručení zboží.
3. Zaměřte se na aktuální zboží
Kvůli nařízené karanténě lidé tráví více času doma. Vyberte produkty, které teď využijí více než jindy a aktivně jim je nabízejte. Naplánovanou kampaň na jarní bundy odložte a soustřeďte se na domácí oblečení. V segmentu elektra se zaměřte na vybavení domácí kanceláře.
4. Informujte o dění
Nezapomeňte své zákazníky informovat o tom, že fungujete on-line beze změn. Případně je informujte o delších dodacích lhůtách či chybějícím zboží. Informujte o tom na svých sociálních sítích, na webu či e-mailech.
5. Nabízejte alternativy
Vypadla vám dodávka zboží? Máte vyprodáno? Nabídněte zákazníkům srovnatelnou alternativu.
6. Sledujte konkurenci
Sledujte, jaké kroky podniká vaše přímá i nepřímá konkurence a držte s ní krok. Inspirujte se i v zahraničí.
7. Vyhodnocujte a nastavujte
Zaměřte se na analytiku. Zjistěte, jaké články, příspěvky na sociálních sítích a reklamy byly v posledním roce nejúspěšnější a zamyslete se nad tím proč. V budoucnu se vám to bude hodit.
8. Zapracujte na brandu
Když můžete pomoct, udělejte to. Takový obsah bude aktuální, sdílený, a navíc v něm můžete odkázat na produkty, které máte v nabídce.
9. Nevypínejte kampaně
Optimalizujte své kampaně, nevypínejte je. Například rozpočet na propagaci prodejen využijte na propagaci e-shopu.
Co bude dál
Ať už vaše podnikání patří do jakéhokoliv segmentu, pamatujte, že v tom nejste sami. Všichni teď musíme tahat za jeden provaz, abychom to ve zdraví zvládli. Pamatujte, že jsem tady pro vás i já Moon-Wolf. Pokud potřebujete poradit nebo nakopnout marketing, napište mi.
Jsem připraven řešit jakékoliv otázky a problémy. Když bude třeba, zapjím i své partnery - jsem v úzkém kontaktu s Google či Seznam konzultanty, podporou Heureky a dalšími.