Zájem o Hrad už oznámila řada osobností včetně Andreje Babiše. Ten vstup do prezidentské kampaně oddaloval a byla to spíš taková hra na schovávanou, protože už od léta objížděl Česko se svou politickou „show“.

V zákulisí jednotlivých prezidentských týmů je živo a příprava taktiky, jak své kandidáty přiblížit na dohled Hradu, je v plném proudu. V pátek 13. ledna 2023 vypukne souboj nejen kandidátů a kandidátek na nejvyšší ústavní funkci, ale bude to i boj politických stratégů, poradců a tzv. „spin doktorů“ neboli expertů na ovlivňování veřejného mínění.

Politické kampaně se v České republice stále více profesionalizují a tak mě napadlo napsat článek o lidech, kteří jsou součástí jednotlivých prezidentských týmů.


BABIŠŮV HVĚZDNÝ TÝM MARKETÉRŮ

Laťku do jisté míry v posledních deseti letech nastavuje Andrej Babiš a jeho marketingový tým. Hvězdou jeho týmu byl od začátku jeho „americký“ poradce Alexandr Braun. Jde o českého experta na kampaně, který dlouhodobě žije v USA a má čerstvou zkušenost z vítězné kampaně amerického prezidenta Joea Bidena.

Alexandr Braun je tak trochu fantomem české politiky. Moc lidí mimo politické kruhy ho nezná, jeho vliv na rozhodování Čechů o tom, koho si volí, a tedy kdo v Česku vládne, není zanedbatelný.

Vystudovaný politolog a syn českého diplomata odešel v mládí do USA díky Fulbrightovu stipendiu a udělal velkou kariéru ve vlivných amerických agenturách specializujících se na politickou strategii a komunikaci. Dnes je ve vedení jedné z nejvlivnějších washingtonských kanceláří, SKDK, která je blízká Demokratické straně.

Alexandr Braun je nepochybně jeden z mimořádných Čechů, kteří si zaslouží respekt za mezinárodně úspěšnou kariéru. Je také nositelem nejprestižnější americké ceny pro stratégy jeho typu – cena Pollie pro nejlepšího mezinárodního konzultanta.

Jeho spolupráci s Andrejem Babišem však nyní obklopuje mlha. Alexandr Braun se ke svému případnému angažmá v prezidentské volbě odmítl vyjádřit. Věc by mohl zpřehlednit sám Andrej Babiš, ten však dlouhodobě na otázky ohledně spolupráce s Braunem neodpovídá. Není tedy 100% jasné, zda je Braun součástí komunikačního týmu Andreje Babiše.


GENERÁL PAVEL A JEHO STRATÉG

Bývalý náčelník generálního štábu a vojenský šéf NATO si také pořídil do svého prezidentského týmu „těžkou váhu“. Strategickou a komunikační část volební kampaně generála Pavla má na starost Michal Repa. Ten byl zodpovědný za strategii volební kampaně prezidentky Zuzany Čaputové.

Kromě úspěchů v prezidentských volbách na Slovensku přináší Repa i know-how podobné tomu, jaké má Alexandr Braun. Repa podle webových stránek působí v mezinárodní komunikační agentuře Shaviv Strategy and Campaigns jako šéf výzkumu. Je tedy stejně jako Braun expertem na tvorbu a čtení průzkumů veřejného mínění.


PROFESORKA EKONOMIE DANUŠE NERUDOVÁ

Danuše Nerudová považuje za důležitost znalost českého kulturního prostředí. Proto posily do svého týmu nehledala v zahraničí. Ve svém týmu má například Terezu Svěrákovou, která léta řídila  kreativitu agentury Young & Rubicam. Přední oborový americký časopis Adweek zařadil Terezu mezi top deset světových lídrů, kteří posouvají hranice oboru komunikace.

Někteří kandidáti se tak spoléhají na angažmá špiček z PR, což ale nemusí zaručovat vítězství. V historicky prvních dvou prezidentských volbách, které Česko zažilo, sehrálo velkou roli to, že lidé Miloši Zemanovi uvěřili jeho autenticitu. Pravděpodobně i za ním ale stála velmi dobrá kampaň.

Možná tak i tentokrát bude mít největší šanci ten, kdo za své osobní kouzlo nejlíp schová pragmatické a někdy až cynické řemeslo politických kampaní.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *